Základní škola Velehrad

19. 12. Ester

Zítra: Dagmar
Drobečková navigace

Úvod > Kontakt > Aktuality > Řemesla na prvním stupni pokračují

Řemesla na prvním stupni pokračují



Jaký je vlastně rozdíl mezi řemeslem a povoláním? Co mají společného? A co znamenají pořekadla „devatero řemesel, desátá bída“ nebo naopak „řemeslo má zlaté dno“  či "je to na jedno brdo"?
Každý čtvrťák si vyzkoušel šití na šicím stroji a odnesl si vlastní přívěsek na klíče. Děti se zároveň naučily, jak ocenit svůj výrobek – zvažují, co všechno se do ceny musí započítat: materiál, čas i práce rukou.

V rámci projektu se žáci seznámili také s evropským řemeslem zvaným Madeira, s českým modrotiskem i s brokátem, který je proslulý po celém světě. 

Na závěr spojili tradici s moderní technikou: při práci s modrotiskem vytvářeli krátký animovaný film, ve kterém oživí motivy a vzory tohoto řemesla, které má v ČR už jen dvě dílny. Každou aktivitu doprovází návodné video, podle kterého žáci pracují. 

 

Na třeťáky ve středu čekalo řemeslo ševce. Tento den byl věnován nejen poznávání historie obouvání, ale i praktickým dovednostem a týmové spolupráci.

Na začátku se děti seznámily s nejznámějším ševcem našeho regionu – Tomášem Baťou. Pro lepší představu o jeho životě a práci zhlédly hned dvě zajímavá videa: jedno animované, které poutavě vyprávělo o jeho začátcích, a druhé hrané, které doplnilo informace o tomto významném podnikateli a průkopníkovi obuvnického průmyslu. Díky tomu si třeťáci rozšířili nejen vědomosti, ale i vztah k místní historii.

V další části programu děti pronikly do historie obuvi – a to zábavným způsobem! Vyluštily šifru, která jim připomněla, že obuv má za sebou tisíce let vývoje. Každý krok, který člověk udělá, je totiž zároveň i malým kouskem historie.

Následovala tvůrčí práce v týmech, kdy děti vymýšlely a zapisovaly různé druhy obuvi. Překvapilo je, kolik druhů bot dokázaly během krátké doby pojmenovat. Další zajímavou částí bylo měření velikosti nohy a zjišťování správné velikosti obuvi. Učily se také o problematice ploché nohy, kterou demonstrovaly otisky chodidel svých spolužaček.

Vrchol celého dopoledne přišel ve formě praktické výzvy – děti měly za úkol ve skupinkách vyrobit jeden pár bot! Bez jakéhokoliv návodu, pouze s nabízenými materiály, musely týmově spolupracovat, naslouchat si, organizovat práci i udržovat pořádek na svém pracovním místě. Přestože se někdy názory různily, nakonec všechny týmy svůj pár bot dokončily a prezentovaly. Tím si děti vyzkoušely, jaké to je být opravdovým řemeslníkem.

Celý projektový den tak spojil poznávání historie, rozvoj praktických dovedností a týmovou spolupráci, která je pro děti ve třetí třídě nesmírně důležitá. Věříme, že si tento den všichni užili a odnesli si nejen nové znalosti, ale i spoustu zábavy.


Kalendář akcí

Po Út St Čt So Ne
27
Job Shadowing v CEIP Playa Honda na ostrově Lanzarote
28
Job Shadowing v CEIP Playa Honda na ostrově Lanzarote
29
Job Shadowing v CEIP Playa Honda na ostrově Lanzarote
30
Job Shadowing v CEIP Playa Honda na ostrově Lanzarote
31
Job Shadowing v CEIP Playa Honda na ostrově Lanzarote
1 2
3 4
Ze školky do školy 2
Exkurze ÚP
5 6 7
Veletrh vzdělávání
8 9
10 11
Inspirativní exkurze v Kateřinicích
12
Výsledky okresního kola Pythagoriády
13 14
Velký vlastenecký výlet - Kino Hvězda UH
15 16
17 18
Ze školky do školy třetí setkání
19 20 21
Barevný den
22 23
24 25 26 27 28
Projektový den "Poznej sám sebe"
29 30