Jaký je vlastně rozdíl mezi řemeslem a povoláním? Co mají společného? A co znamenají pořekadla „devatero řemesel, desátá bída“ nebo naopak „řemeslo má zlaté dno“ či "je to na jedno brdo"?
Každý čtvrťák si vyzkoušel šití na šicím stroji a odnesl si vlastní přívěsek na klíče. Děti se zároveň naučily, jak ocenit svůj výrobek – zvažují, co všechno se do ceny musí započítat: materiál, čas i práce rukou.
V rámci projektu se žáci seznámili také s evropským řemeslem zvaným Madeira, s českým modrotiskem i s brokátem, který je proslulý po celém světě.
Na závěr spojili tradici s moderní technikou: při práci s modrotiskem vytvářeli krátký animovaný film, ve kterém oživí motivy a vzory tohoto řemesla, které má v ČR už jen dvě dílny. Každou aktivitu doprovází návodné video, podle kterého žáci pracují.
Na třeťáky ve středu čekalo řemeslo ševce. Tento den byl věnován nejen poznávání historie obouvání, ale i praktickým dovednostem a týmové spolupráci.
Na začátku se děti seznámily s nejznámějším ševcem našeho regionu – Tomášem Baťou. Pro lepší představu o jeho životě a práci zhlédly hned dvě zajímavá videa: jedno animované, které poutavě vyprávělo o jeho začátcích, a druhé hrané, které doplnilo informace o tomto významném podnikateli a průkopníkovi obuvnického průmyslu. Díky tomu si třeťáci rozšířili nejen vědomosti, ale i vztah k místní historii.
V další části programu děti pronikly do historie obuvi – a to zábavným způsobem! Vyluštily šifru, která jim připomněla, že obuv má za sebou tisíce let vývoje. Každý krok, který člověk udělá, je totiž zároveň i malým kouskem historie.
Následovala tvůrčí práce v týmech, kdy děti vymýšlely a zapisovaly různé druhy obuvi. Překvapilo je, kolik druhů bot dokázaly během krátké doby pojmenovat. Další zajímavou částí bylo měření velikosti nohy a zjišťování správné velikosti obuvi. Učily se také o problematice ploché nohy, kterou demonstrovaly otisky chodidel svých spolužaček.
Vrchol celého dopoledne přišel ve formě praktické výzvy – děti měly za úkol ve skupinkách vyrobit jeden pár bot! Bez jakéhokoliv návodu, pouze s nabízenými materiály, musely týmově spolupracovat, naslouchat si, organizovat práci i udržovat pořádek na svém pracovním místě. Přestože se někdy názory různily, nakonec všechny týmy svůj pár bot dokončily a prezentovaly. Tím si děti vyzkoušely, jaké to je být opravdovým řemeslníkem.
Celý projektový den tak spojil poznávání historie, rozvoj praktických dovedností a týmovou spolupráci, která je pro děti ve třetí třídě nesmírně důležitá. Věříme, že si tento den všichni užili a odnesli si nejen nové znalosti, ale i spoustu zábavy.