Ve čtvrtek se čtvrťáci vydali na dobrodružnou cestu za poznáním světa textilu a módy. Na začátku jsme si pustili známou pohádku „Jak krtek ke kalhotkám přišel“, která dětem přiblížila, jak se dříve vyrábělo oblečení – od lnu až po hotové kalhotky. Poté jsme zhlédli vzdělávací video o zpracování bavlny a společně sledovali, kolik práce a času je potřeba, než z malého semínka vznikne látka, ze které se šijí trička.
Na základě těchto informací jsme pomocí Bluebotů naprogramovali „cestu oblečení“ – od pěstování rostlin až po obchod. Děti si tak hravou formou procvičily logické myšlení, programování i prostorovou orientaci.
Poté jsme zkoumali cedulky na oblečení, které měly děti na sobě. Zjistili jsme, že většina triček a mikin obsahuje umělá vlákna a byla vyrobena v Bangladéši, Číně nebo Turecku. Děti překvapilo, jak dlouhou cestu musí jejich oblečení urazit, než se dostane do obchodu.
Společně jsme si přečetli pohádku o tričku z Bangladéše, která dětem přiblížila téma fast fashion – rychlé módy. Povídali jsme si o tom, jak se dnes oblečení vyrábí, jaké má dopady na životní prostředí i na lidi, kteří jej šijí. Děti samy navrhovaly, co by mohly udělat pro zlepšení situace – například oblečení více využívat, šetřit s nákupy nebo dávat věci dál místo jejich vyhazování.
Na závěr dne jsme se pustili do skupinového tvoření – inspirovali jsme se módou z 60. let v Americe, kdy lidé začali nosit papírové oblečení, které si sami dozdobovali. Každá skupina si navrhla vlastní model a vytvořila papírové oblečení v životní velikosti. Při práci žáci rozvíjeli spolupráci, tvořivost, jemnou i hrubou motoriku a vyzkoušeli si, jaké to je být módním návrhářem.
Součástí projektového dne byly také pohybové aktivity v tělocvičně na téma fast a slow fashion. Děti v týmech soutěžily, kdo zvládne „vyrobit“ oblečení rychleji, ale zároveň kvalitněji. Aktivita ukázala, že spěch často vede k chybám a ztrátám, zatímco pečlivá práce má lepší výsledky – podobně jako ve skutečné módní výrobě.
Čtvrťáci navíc propojili téma s matematikou – počítali, kolik nákladních aut textilu se na světě vyhodí za minutu, hodinu a celý den, když se každou sekundu vyhodí jedno plné auto oblečení. Dále zjišťovali, kolik vody se spotřebuje na výrobu jednoho trička a jedněch kalhot, a společně vypočítali, kolik vody by bylo potřeba na oblečení pro celou třídu. Díky těmto úlohám si dokázali lépe představit, jak obrovské množství zdrojů se při výrobě oblečení spotřebuje.
Na závěr si děti zopakovaly získané poznatky v kvízu o módě, kde prokázaly, jak dobře tématu porozuměly.
Téma fast fashion není jednoduché, ale díky propojení s pohádkou, technologií, tvořivou i pohybovou činností a matematikou ho čtvrťáci zvládli s přehledem. Dokázali se zamyslet nad tím, odkud pochází jejich oblečení, kolik práce a vody za ním stojí a jak mohou svým chováním pomoci chránit naši planetu.