V uplynulém týdnu se naši prvňáčci vydali na dobrodružnou cestu za poznáním vzduchu – neviditelného, ale životně důležitého prvku, který nás každý den obklopuje. Každý den měl svůj specifický program, přitom na sebe jednotlivé dny plynule navazovaly a společně vytvořily smysluplný celek plný zážitků, tvoření, pohybu a objevování.
Týden jsme odstartovali návštěvou ve 3. třídě, kde jsme hráli paměťové hry, poznávali různé druhy měřidel a zkoumali, jak měřit teplotu vzduchu. Děti měřily venku i ve třídě, zapisovaly zjištěné hodnoty a porovnávaly rozdíly. Ve výtvarce jsme se přenesli do oblak – tvořili jsme horkovzdušné balóny, přičemž jsme využili netradiční výtvarnou techniku s kuchyňskou solí.
V úterý jsme se proměnili v malé vědce. Spolu se Zvědem Juniorem jsme objevovali, co je to vzduch a co všechno dokáže. Pokusy jsme nejen sledovali, ale hlavně sami zkoušeli – stlačovali vzduch ve stříkačkách, chytali ho do skleniček, sfoukávali svíčku a obraceli vodu vzhůru dnem. Ověřili jsme si, že vzduch opravdu je, i když není vidět. V tělocvičně jsme si vyzkoušeli odpor vzduchu s deštníky a vyrobili si vlastní autíčka poháněná balónkem. Vrcholem dne byl pokus s horkým vzduchem, díky němuž se nám vznášel pytel od odpadků. Každý si své objevy pečlivě zaznamenával do badatelského deníku.
Třetí den patřil zvuku a jeho šíření vzduchem. Poznávali jsme rozdíl mezi tónem a hlukem, zkoumali, jak se zvuk šíří ve vlnách, tvořili jsme vlnky ve vodě i pomocí lana, a malovali barevné vlny. Ukazovali jsme výšku tónů rukou, hádali hudební nástroje podle jejich zvuku a vyplňovali pracovní listy. Zazpívali jsme si do bezdrátového mikrofonu, vyrobili si vlastní nástroj Kazoo, zkusili Pocket drums i hru na sklenice s vodou, a telefonovali pomocí „šeptáčku“. Celý den byl doslova nabitý hudbou, pohybem a zábavou.
Ve čtvrtek nás čekal příběh o neviditelném kocourkovi, který nám pomohl přemýšlet nad větou „Jsi pro mě vzduch“. Každý z nás ji mohl chápat jinak – jako něco nepostradatelného, volného nebo neviditelného. Pracovali jsme s textem o vzduchu metodou I.N.S.E.R.T., zakreslili jsme složení vzduchu a vytvořili pětilístek s hlavními poznatky, trochu jsme také rozvířili vzduch v tělocvičně, po které se nám stýská. Poslední den jsme se zaměřili na souvislosti mezi vzduchem a životním prostředím. Povídali jsme si o kácení palem a těžbě kvůli palmovému oleji. Diskutovali jsme o tom, jak tyto zásahy ovlivňují vzduch, který dýcháme, i celý ekosystém. Děti měly možnost sdílet své názory, pocity a přemýšlet nad tím, co můžeme dělat my sami, abychom planetě pomohli.
Týden plný vzduchu utekl jako mávnutím křídel. Děti objevovaly, tvořily, zkoumaly a prožívaly radost z poznávání světa, který sice nevidíme, ale bez kterého bychom nemohli žít. Děkujeme všem, kteří se na projektovém týdnu podíleli – byl to dechberoucí zážitek!