Minulý týden se ve 3. třídě nesl v netradičním duchu. Projektový týden s názvem PODMÍNKY ŽIVOTA NA ZEMI přinesl soustu zajímavých činností, her i výzev.
Nejprve si žáci ve skupinách, za pomocí svých znalostí z oblasti vyjmenovaných slov, vyluštili zašifrovanou zprávu, v níž se skrývalo téma celého týdne. Pomocí Brainstormingu a následného rozčlenění slov do jednotlivých kategorií sami zjistili, že podmínkami pro život jsou VODA, VZDUCH, PŮDA a SVĚTLO A TEPLO ZE SLUNCE. V hodině matematiky jsme si narýsovali planetu Zemi a na ni následně zakreslili rozložení jednotlivých podmínek pro život.
Ve skupinách jsme za pomoci odborných textů a tabletů zpracovali plakátky o jednotlivých podmínkách pro život, které následně představili ostatním spolužákům. Práce našich třeťáků obsahovala mimo krásné ilustrace také spoustu zajímavých, mnohdy až vědeckých informací, např. že sluneční světlo je ve skutečnosti elektromagnetické záření.
Při práci s daty o Slunci jsme se dozvěděli spoustu zajímavých informací. A nejen to. Už i my ve 3. třídě jsme dokázali vypočítat, že bychom museli jet z Velehradu do Starého Města 25 milionkrát, abychom ujeli stejnou vzdálenost jako ze Země na Slunce, nebo že život Slunce se odhaduje na 9,6 – 11, 6 miliard let. Díky Slunci jsme zabředli i do tématu vesmíru, kdy jsme debatovali o jednotlivých teoriích jeho vzniku a zhlédli vytvořenou animaci Velkého třesku.
I o vodě jsme zjišťovali spoustu zajímavostí. Četli jsme informace z grafu, přirovnávali spotřebu vody jednoho žáka za školní rok k naplněnému zahradnímu bazénu a dle doporučení výživových poradců si každý vypočítal denní příjem vody. Porovnávali jsme procentuální podíl vody v jednotlivých potravinách. Věděli jste, že hlávkový salát má obsah vody 96%, brokolice 90% a chléb 36%?
Proč jsou ledovce s větší části pod vodou? Tak zněla otázka několika žáků. A tak jsme zabředli mimo jiné i do fyziky. Proč některá tělesa plavou a jiná se potopí a jak to souvisí s hustotou daného předmětu, jsme si ověřili na zábavném „ledovcovém“ pokusu.
Abychom si ověřili, zda jsou jednotlivé podmínky pro život opravdu důležité, založili jsme si třídní pokus. Do pěti květináčů jsme zasadili semínka obilí. Jednomu květináči jsme poskytli všechny podmínky pro život, dalším 4 vždy jedna z podmínek chyběla. V průběhu týdne jsme sledovali, co se v kterém květináči děje. Proč obilí vyrostlo i pod igelitovým sáčkem? Proč semínka nevyrostla pouze ve vodě? Proč obilí vyrostlo bez zalévání? Proč se v lednici semínkům nedaří? Tak znělo pouze několik ze spousty otázek, na které jsme společnými silami dokázali po celém týdnu odpovědět.
Mgr. Markéta Graclová