Job shadoving – stínování tentokrát pokračovalo v sicilské Bagherii. Zdejší školu navštěvuje 750 žáků a výuku zajišťuje 90 učitelů včetně support teachers – asistentů.
Předmětem našeho zájmu byly třídy 5.ročníku /pět paraleních tříd/, kde jsme navštívili hodiny italštiny /mateřského jazyka/, angličtiny, výtvarné a hudební výchovy, matematiky a historie.
Příjemným překvapením pro nás bylo, když se v pondělí ráno po našem příchodu shromáždili na chodbě žáci a jejich vyučující a na přivítanou nám zazpívali.
Podotýkáme, že přijetí bylo po celou dobu velmi vřelé nejen od žáků, ale od všech zaměstnanců školy.
Co nás překvapilo:
Ve třídách bylo maximálně 18 žáků, se zohledňovanými pracovali asistenti /někdy až 3 v jedné hodině/ a zůstávali zde po celou dobu, do žádné speciální učebny ani přes běžný ruch a chod neodcházeli, usilovali o maximální integraci se třídou. Během výuky žáci seděli po 4-5 v tzv. hnízdech.
Ve škole neznají přezouvání ani šatny, oblečení si nechávají ve třídě.
Opravdu s nepředstíraným zaujetím sledovali video pozdravy našich žáků, odpovídali na jejich otázky.
První a druhá hodina v délce 45min na sebe volně navazují, 30min přestávka na svačinu následuje až po tomto prvním bloku. Žáci se speciálními potřebami tráví přestávku za doprovodu kamarádů v tzv. multisenzoriální místnosti / řada prvků Montessori/.
Konec výuky bývá kolem 13.h, škola nezajišťuje oběd ani odpolední družinu, rodiče si žáky vyzvedávají.
Školní uniforma není povinná, měla ji na sobě asi polovina žáků a to zejména předškolní děti v mateřské škole.
Naše žáky by asi nepotěšilo pravidelné každodenní zadávání domácích úkolů do všech předmětů, s rodiči škola komunikuje prostřednictvím aplikace podobné našim Bakalářům.
V hodině matematiky se žáci připravovali na květnové celonárodní srovnávací zkoušky, které jsou identické pro všechny školy. Také nás v matematice zaujala metoda Bortolato zaměřená na praktické využití matematiky v reálném životě / procenta se učí žáci už ve 4.tř., příměr se slevami zboží/ zdražení zboží…./
Konstatovali jsme, že se naši i zdejší žáci dopouští podobných chyb často pramenící z nedostatečné čtenářské gramotnosti, kdy nepochopí zadání úkolu.
Děti nejsou nijak omezováni v používání mobilních telefonů, nutno říct, že je vnímají jako pomůcku, nezaznamenali jsme, že by to pro ně byla hračka.
Ve škole je k dispozici ICT učebna s notebooky, správce počítačové sítě sem dochází cca 1x za 8 dní.
Organizace školního roku je víceméně obdobná tomu našemu, s ohledem na podnebí jsou zde delší letní prázdniny - cca od 10.června do poloviny září. Učitelé začínají prázdniny později a rovněž se do školy dříve vrací, připravují školní rok.
Velké poděkování patří kolegyni Giusy za organizování našich aktivit ve škole a také její bývalé kolegyni Loredaně, která s námi sdílela zkušenosti z e-Twinningu a dalších projektů.
Závěrem konstatujeme, že děti z různých geografických, kulturních, sociálních prostředí sdílejí podobné zážitky, radosti i starosti. Děkujeme za příležitost zúčastnit se projektu, který byl pro nás dobrou zkušeností a můžeme ji sdílet s našimi žáky a kolegy.